Takaisin blogiin

Sanomalehtien rooli muutoksessa

Asuntojen myynti-ilmoituksia julkaistaan monissa eri kanavissa. Aiemmin sanomalehti-ilmoittelu oli tärkeä asuntokaupan markkinointimenetelmä, mutta verkkopalvelujen, mobiilisovellusten ja sosiaalisen median helppous ja monipuolisuus ovat aiheuttaneet ison muutoksen.

Olen ylemmän kiinteistönvälittäjän (YKV) tutkintoon liittyvässä tutkielmassani havainnoinut kiinteistöjen markkinointiin liittyviä ilmiöitä. Entistä suuremmassa roolissa ovat erilaiset sähköiset välineet, joiden ansiosta kiinteistöjen myynti-ilmoitukset ovat nopeasti ajan tasalla. Ihmiset ovat tottuneempia hoitamaan ja etsimään asioita netistä, joten on aivan luonnollista olla mukana näillä foorumeilla myös asuntokauppaa tehdessä.

Sanomalehti ei poistu

Kokonaan sanomalehtimainonta ei asuntokaupasta katoa. Sanomalehtien merkitys yksittäisten kohteiden myynnissä ei ole kovinkaan suuri, vaan lehteä käytetään enemmän välitysliikkeiden imagomainontaan sekä uudiskohteiden markkinointiin. Uudiskohteiden markkinoinnissa sanomalehti toimii hyvin, koska tämän tyyppisessä mediassa voidaan tuottaa näyttäviä ja huomiota herättäviä ilmoituksia.

Huolimatta erilaisten sähköisten palvelujen suosiosta kaikilla ihmisillä ei silti ole pääsyä nettiin, taitoa käyttää sovelluksia tai mahdollisuuksia käyttää nykyaikaisia digitaalisia välineitä. Kaikkien asiakkaiden palveleminen on tärkeää, ja sanomalehtimainontaa tulee käyttää tavoiteltaessa niitä kohderyhmiä, jotka yhä mieluiten tarttuvat painettuun mediaan.

Monikanavaisuus tärkeää

Sanomalehti ei katoa kokonaan, mutta lukutottumukset ja yleisöt hajaantuvat. Tässä muutoksessa on myös asuntokaupan pysyttävä mukana ja tarjottava asiakkaille erilaisia vaihtoehtoja, niin perinteisiä kuin tulevaisuudenkin ratkaisuja. Avainsana kiinteistönvälityksessä on monikanavaisuus ja erilaisten viestintävälineiden hallinta.

Olemme Aktiassa tehneet aktiivista työtä kiinteistönvälityksen markkinointitapojen kehittämiseksi. Olemme viime aikoina ottaneet käyttöön esimerkiksi 3D-asuntoesittelyt sekä virtuaalilasit, joiden avulla asuntoihin pääsee tutustumaan hyvin konkreettisella tavalla kotisohvalta käsin.

Tutustu asunnon 3D-esittelyyn verkkosivuillamme. Lue myös blogitekstimme uusista asuntoesittelytavoista.

Petri Abrahamsson, AktiaTerveisin Petri Abrahamsson,
Aluejohtaja, kiinteistönvälittäjä, LKV, YKV, LVV
petri.abrahamsson@aktialkv.fi